RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN :
Tahun
|
:
|
Tahun 5 Nilam
|
|||
Tarikh / Masa
|
:
|
23 Julai
2012
|
|||
Bilangan murid
|
:
|
37 orang
|
|||
Mata pelajaran
|
:
|
Bahasa Melayu
|
|||
Tajuk
|
:
|
Setia Kepada Negara
|
|||
Fokus Utama
|
:
|
3.3
|
:
|
Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam
aktiviti yang terancang.
|
|
Aras
|
:
|
Aras 1
|
|||
i
|
:
|
Mengemukakan hujah yang bernas tentang sesuatu
topik dengan intonasi dan sebutan yang betul.
|
|||
Fokus Sampingan
|
:
|
9.2
|
:
|
Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada
bahan yang didengar atau dibaca.
|
|
Aras
|
:
|
Aras 1
|
|||
i
|
:
|
Membuat
catatan ringkas daripada maklumat yang diperolehi.
|
|||
Objektif
|
:
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran , murid
akan dapat :
|
||||
1.
|
Mengemukakan 3 hujah yang bernas tentang sesuatu
topik dengan intonasi dan sebutan yang betul.
|
|||||
2.
|
Membuat 2
catatn ringkas daripada maklumat yang diperoleh.
|
|||||
Kemahiran Bahasa
|
:
|
i.
|
Mendengar dan bertutur.
|
|||
ii.
|
Menulis.
|
|||||
Sistem Bahasa
|
:
|
i.
|
Ayat penyata
|
|||
ii.
|
Imbuhan apitan ke…….an
|
|||||
Kosa Kata
|
:
|
Pidato , menjangkau , belenggu , penjajahan ,
patriotik , menyoroti, mengecap , alpa , anasir , harmoni
|
||||
Pengisian
|
:
|
i.
|
- Kajian
Tempatan.
|
|||
Kurikulum
|
-Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan.
|
|||||
ii.
|
Nilai murni – patriotisme , kesyukuran ,
kebebasan.
|
|||||
iii.
|
Kewarganegaraan -
|
Bersemangat cinta akan negara dan bangsa.
|
||||
Berani dan sanggup mempertahankan kedaulatan
negara.
|
||||||
iv.
|
Peraturan sosiobudaya – semangat bermuafakat
|
|||||
v.
|
KBT -
|
Kemahiran berfikir –menjana idea
|
||||
-
|
Kontekstual
|
|||||
-
|
Kecerdasan pelbagai – verbal linguistik , muzik
|
|||||
-
|
Balajar cara belajar
|
|||||
-
|
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
|
|||||
BahanBantu
|
:
|
1.
|
Lirik lagu “ Jalur Gemilang ”.
|
|||
Mengajar
|
2.
|
Lagu “ Jalur Gemilang ”.
|
||||
3.
|
Teks petikan pidato.
|
|||||
4.
|
Borang pengurusan grafik peta minda.
|
|||||
5.
|
Borang pengurusan grafik wadah ,maklumat dan
mesej.
|
|||||
6.
|
Borang pengurusan grafik imbuhan apitan ke…..an
dan bina ayat penyata.
|
|||||
Pengetahuan
|
:
|
1.
|
Murid pernah menyaksikan sambutan hari kemerdekaan
di kaca televisyen.
|
|||
Sedia ada
|
2.
|
Murid pernah menyertai sambutan hari kemerdekaan di
sekolah.
|
||||
3.
|
Murid pernah mempelajari tentang tokoh dan pejuang
dalam Kajian Tempatan dan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan.
|
|||||
Langkah
/ masa :
|
Isi
Kandungan:
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran :
|
Catatan
:
|
|
Set
induksi:
5 minit
|
- Lagu “ Jalur Gemilang ”.
- Lirik lagu “ Jalur Gemilang ”.
Contoh soalan :
Apakah yang ingin disampaikan
oleh penyanyi melalui lagu “ Jalur Gemilang ” ?
|
1.Guru memperdengarkan lagu dari
rakaman
2.Murid mendapat edaran lirik
lirik lagu daripada guru – murid diminta menyanyikan lagu dengan iringan
muzik.
3.Guru bersoal jawab dengan guru
tentang lagu.
|
- Rakaman lagu.
- Lirik lagu.
-KP :muzik ,verbal lingiustik
- Kontekstual :
Menghubung kait isi pelajaran
dengan pangalaman sedia ada murid.
|
|
Langkah
1 :
10 minit
|
- Rakaman pidato
- Cara berpidato yang baik
berdasar rakaman yang ditonton.
Contoh soalan :
Bagaimanakah suara pemidato
tadi ?
- Teks petikan pidato yang
bertajuk :
Bersama-sama Mempertahankan
Kemerdekaan Negara.
Contoh soalan :
Mengibarkan Jalur Gemilang
adalah cara yang terbaik untuk menunjukkan rasa cinta akan negara. Bersetujukah
kamu dengan pernyataan tersebut ?
Berikan hujah.
|
1. Murid diminta menonton
rakaman pidato .
2.Guru dan murid berbincang
cara-cara-cara berpidato yang baik.
3. Murid diminta membaca teks
pidato secara senyap.
4. Murid secara individu diminta
membaca teks pidato dengan gaya pidato.
5. Murid dan guru berbincang
secara lisan tentang teks.
6. Murid diminta memberikan
pendapat terhadap pernyataan yang dikemukakan oleh guru.
|
- Rakaman pidato.
Teks pidato.
- Verbal linguistik.
KB :
- menjana idea.
|
|
Langkah 2
:
10 minit
|
- Teks petikan pidato yang
bertajuk :
Bersama-sama Mempertahankan
Kemerdekaan Negara.
|
1. Murid secara berpasangan
mendapat borang pengurusan grafik peta
minda.
2. Murid diminta membuat catatan
dan menyenaraikan isi-isi penting yang terdapat dalam teks pidato.
3. Murid diminta menulis isi-isi
penting di dalam borang yang di sediakan.
4. Murid diminta membacakan
hasil catatan di hadapan kelas.
5. Murid diminta menyatakan
nilai dan pengajaran yang dapat diperoleh daripada teks pidato.
|
- Teks petikan pidato
- Borang pengurusan grafik peta
minda.
KBCB :
- menyusun mengikut urutan.
- memberikan ulasan
KP :
- verbal linguistik
KB :
-mengumpul maklumat
-menjana idea.
|
|
Langkah
3 :
15 minit
|
Soalan :
Kita dapat menggunakan pelbagai
wadah untuk menyampaikan rasa cinta dan taat setia akan negara. Antarannya
melalui :
1.
Lagu patriotik
2.
Sajak
3.
Pantun
4.
Catatan
5.
Cerpen
|
1. Secara berpasangan murid
diminta memilih satu daripada wadah daripada sampul yang disediakan oleh
guru.
2. Murid diminta membacakan wadah
yang telah dipilih dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Murid diminta menyatakan
maklumat dan mesej yang ingin disampaikan dalam wadah.
4. Murid diminta menulis wadah,
maklumat dan mesej di dalam borang pengurusan grafik wadah.
|
- Wadah
- Borang pengurusan grafik wadah
KBCB :
- menyusun mengikut urutan.
- memberikan ulasan
KP :
- verbal linguistik
KB :
-mengumpul maklumat
-menjana idea.
|
|
Langkah
4 :
15 minit
|
- Teks petikan pidato yang
bertajuk :
Bersama-sama Mempertahankan
Kemerdekaan Negara.
Contoh imbuhan apitan ke….an :
i.
Kemerdekaan
ii.
Kecermelangan
Contoh ayat penyata :
i. Negara kita mencapai
kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
|
1. Secara berpasangan murid
diberikan borang pengurusan grafik
Imbuhan apitan ke….an dan
membina ayat penyata.
2. Murid diminta menyenaraikan
perkataan berimbuhan apitan ke…an yang terdapat dalam teks dan mencatatnya di
dalam borang grafik.
3. Murid diminta membina ayat
penyata dengan menggunakan perkataan imbuhan yang disenaraikan.
4. Murid diminta membaca kuat ayat yang dibina
kepada kelas.
5. Murid diminta membuat latihan imbuhan apitan
ke…an dengan mengakses soalan latihan di internet di laman berikut :
6. Murid diminta mencetak latihan dan menghantar
latihan yang telah disiap kepada guru secara email.
|
- Wadah
- Borang pengurusan grafik wadah
KBCB :
- menyusun mengikut urutan.
- memberikan ulasan
KP :
- verbal linguistik
KB :
-mengumpul maklumat
-menjana idea.
KTMK:
-mengakses latihan di internet
|
|
Penutup
:
5 minit
|
Penutup Kognitif :
Contoh soalan :
Apakah yang akan terjadi jika
kita tidak bersatu mempertahankan kemerdekaan ?
Nilai murni:
i.
Patriotisme
ii.
Bersyukur
iii.
Nyanyian lagu “ Jalur Gemilang ”.Bekerjasama
iv.
Kebebasan
Penutup sosial :
Nyanyian lagu Jalur Gemilang
|
1. Guru bersoal jawab tentang
apa yang mereka pelajari dan nilai – nilai murni yang terdapat dalam teks
pidato.
2. Murid menyanyikan lagu“ Jalur
Gemilang dengan iringan muzik.
|
- Rakaman lagu.
- Lirik lagu
KONTEKSTUAL :
Menghubung kait isi pelajaran
KP :
- verbal linguistik
- muzik
|
|
Refleksi
|
:
|
|||
Kekuatan
|
:
|
|||
Kelemahan
|
:
|
|||
Cadangan Mengatasi Kelemahan
|
:
|
|||
No comments:
Post a Comment